Roya – Intersektionalen

Maciej Zaremba är uppenbart okunnig om diskriminering

februari 17, 2008 · 37 kommentarer

Maciej Zarembas artiklar handlar ofta om att hitta absurda saker i tillvaron. Men det som ska vara absurt i dagens artikel blir det bara för den som inte vet hur diskriminering fungerar.

Kränkt är inte diskriminerad. Maciej Zaremba försöker rasera hela grunden för likabehandlings och antidiskrimineringsarbete genom att byta ut begreppet diskriminering mot det mer diffusa ordet kränkt. På så sätt försöker han göra hela strävan efter antidiskriminering absurd.

Vem som helst kan känna sig kränkt för vad som helst. Men vem som helst kan inte bli diskriminerad för vad som helst, likabehandlingslagen förbjuder diskriminering på grund av etnicitet, kön, könsidentitet, religion, funktionshinder.

Maciej Zaremba lutar sig mot sin journalistposition och försöker göra sig lustig över studenters kamp mot diskriminering för att dölja sin okunskap om ämnet.

Men Zaremba har missförstått lagstiftningen. Det handlar inte om att peka ut rasister, homofober och huruvida läraren skulle njuta av att trakassera eller inte ens vara medveten om särbehandlingen är ingen fråga man tar hänsyn till. Det är agerandet, inte avsikten, som bedöms. På samma sätt spelar det ingen som helst roll att läraren som Zaremba nämner i början av artikeln är gift med en spanjorska och har en son med spanskt namn. Det ger honom inget rasistiskt frikort i förhållande till andra spanjorer.

När Zaremba gång på gång anväder ordet normala före betygskriterier och pekar ut de elever som inte följer normen för den svenska, hetrosexuella, fullt funktionsdugliga studenten, börjar hans fobi för det normavvikande bli obehaglig.

Zaremba avfärdar också studenternas upplevelse av diskriminering ”därför att en del av klaganden behärskar språket så dåligt att man kan betvivla att de uppfattat nyanserna i det som sagts. Dels därför att somliga tolkar politiska omdömen (”kvinnor i Iran är förtryckta”) som fördomar mot perser.”

I sin första artikel har han på tre sidor inte lyft fram någon av de drabbade studenternas röster. Han frågar bara lärarna och rektorn, som får ge sin bild av vad eleverna upplevt.

Han förundras vidare över att rasistiska och homofoba tillmälen sägs i enrum och vänder det mot studenten som inte har några vittnen.

Visst kan lagen om likabehandling missbrukas men hittills har bara tre fällande domar avgjorts med stöd av denna lag. Det var det resursstarka Centrum för Rättvisa som drev alla tre fallen, trots Zarembas bild av mäktiga studenter som ”förtalar” och skrämmer lärare till tystnad.

Det är för mig oförståeligt hur man vill skapa en bild av ett slags utbrett utnyttjande av lagen. Zaremba verkar inte veta hur det är att vara student, att vara i underläge gentemot lärare som ska sätta betyg och slutligen ge en examen. Det är ett väldigt svårt utgångsläge för att kräva sin rätt, som inte skulle underlättas om bevisbördan låg på studenten, som Zaremba önskar.

Problemet på de flesta högskolor är att för få driver de här frågorna och när kårobligatoriet försvinner kommer det att bli ännu svårare.

Fotnot1: Dessutom kan man fråga sig om det inte kan finnas rasistiska eller i alla fall exotiserande tendenser på en skola som ger studenterna i uppgift att skriva en uppsats på temat ”Min kultur”.

Fotnot2: I går var DN Kultur fienden, och Schottenius borde Schavotteras. Idag finns några av de rösterna med bland de 36 hyllningskommentarerna till den här artikeln. Den liberala sorgen behöver inte bli så långvarig i en liberal värld.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Roya

Kategorier: Okategoriserat
Taggad: , , ,

37 svar so far ↓

  • johan // februari 17, 2008 vid 11:39 e m | Svara

    Jo angående fotnot ett så är det så att en akademisk tolkning av ordet kultur, mycket väl kan handla om kulturella skillnader mellan Farsta och Hökarängen. Det behöver alls inte handla om skillnad mellan olika folkgrupper.

    Huvudsaken i resonemanget är att examination på LHS ska ske på lika grunder (dyslektiker får dessutom lättnader) lärare ska kunna läsa och skriva, det är inte märkligt. Klarar man inte av det finns det andra yrken man kan ägna sig åt. Att vilka studenter som helst släpps igenom på LHS är oerhört förnedrande mot de som faktist tar sin utbildning på allvar.

  • Bernt // februari 17, 2008 vid 11:50 e m | Svara

    Tja, det är teoretiskt möjligt att blogg-posten har rätt i att Zaremba begått ett lögnaktigt övergrepp på studenterna och ljugit om att studenter t.ex. anmält för kränkning när de underkänts för dålig svenska.

    Ungefär som blogg-inlägget innan ursäktade att Norberg behandlades!

    Man undrar dock om motivation? ”Follow the money ” Malm är en idealist som ljög om Norberg för att sprida sina åsikter. Varför skulle Zaremba ljuga?

  • Mattias // februari 18, 2008 vid 8:39 f m | Svara

    Bör man examinera studenter överhuvudtaget? Kommer en sådan situation någonsin vara fri från en risk för fördomsfullt behandlande, och är det i sådana fall önskvärt att avstå från kunskapstester?

  • Nils Henriksson // februari 18, 2008 vid 9:10 f m | Svara

    Mattias och Bernt: Varför ska man ta lärarnas upplevelse om att de ”skräms till tystnad” och inte vågar underkänna av rädsla för repressalier på större allvar än elevernas upplevelse av att de blivit diskriminerade?

    Johan: Studierektorn använde uppsatserna för att utröna vilka som var kurder.

  • Bernt // februari 18, 2008 vid 10:00 f m | Svara

    Nils H: Det är möjligt att objektivt testa om nuvarande lagstiftning kan missbrukas som Zaremba beskriver — och om det görs.

    Blogg-inlägget verkar förutsätta — utan bevis — att Zaremba sitter och ljuger i sin beskrivning av studenternas beteende.

    Det är intressant tillsammans med förra inläggets uppskattning för Malm, som ägnar sig åt lögnaktiga personangrepp.

    Poängen är att Zaremba fördöms (utan bevis) för att han antas ha gjort något som uppenbarligen är normal nivå i vänster-debatt.

    Luktar lite dubbla standarder… ah, trippla.

    Förstår du nu, Nils H?

  • Nils Henriksson // februari 18, 2008 vid 10:33 f m | Svara

    ”Det är möjligt att objektivt testa om nuvarande lagstiftning kan missbrukas som Zaremba beskriver — och om det görs.”

    Absoult, men det är inte gjort. Inget avfallen har testats objktivt

    I alla de fall han tar upp handlar det om att lärarna lämnat WO, utan i ett fall där det blivit förlikning (och detta fall, det håller jag med om, luktar rättshaverist)

  • Bernt // februari 18, 2008 vid 11:01 f m | Svara

    Sigh, det är skillnad på rent juridisk och hur väl journalisten Zaremba undersökt fallet. Det är möjligt Zaremba gjort fel eller ljugit.

    Men dels verkar Zaremba sällan slarva och dels uppskattas bara vänster-debattörer när de ljuger… (se mina förra inlägg här).

    Distinktionen är inte svår och det är 3e gången jag skriver. Har du något att tillföra eller vill du bara blanda bort korten?

  • Lisa // februari 18, 2008 vid 11:14 f m | Svara

    Men vad ÄR det här?
    Att människor diskrimineras dagligen i vårt rasistiska, homofobiska, sexistiska arbetarföraktande samhälle är jag den första att skriva under på.

    Men mellan det konstaterandet och att ”tycka synd om” killen med ADHD och Aspberger som inte fick ha en egen assistent med sig under sin praktikperiod ligger en hel ocean. Det är mer grymt att han så länge blivit invaggad i den falska tryggheten att han faktiskt skulle klara av jobbet som förskolelärare än att personalen på praktikplatsen säger honom sanningen. Alla människor passar inte för alla yrken helt enkelt, tough shit.
    Själv drömde jag som ung om att bli servitris, men när jag gjort praktik i två veckor förklarade chefen vänligt men bestämt att jag helt enkelt inte hade den stresstålighet och det tempo som krävs. Det var bättre att jag fick veta det när jag var 16 än om jag som vuxen tagit studielån och gått en komvuxutbildning till ett yrke jag helt enkelt inte hade fallenhet för.

    Jag förstår inte hur någon kan tro att det gagnar dem som faktiskt blivit diskriminerade att tycka synd om killen som krävde assistent under praktiken. Däremot kan man kritisera Zaremba för att hans artikel faktiskt har tendenser till lyteskomik.

  • ML // februari 18, 2008 vid 11:17 f m | Svara

    Zaremba vill väl knappast avskaffa diskrimineringslagstiftningen. Han vill snarare motverka avarter (läs: absurd tillämpning) av denna lagstiftning då personer på lösa grunder kan vinna fördelar som de inte förtjänar, som att t.ex. bli svensklärare utan att kunna behärska språket.

  • S N // februari 18, 2008 vid 11:36 f m | Svara

    Om jag hittar några (kanske lite halvgalna) människor som hotar med att anmäla män för våldäkt och männen då skräms att vara tysta eller göra vissa saker för att tillmötesgå kvinnorna, kan man då skylla det på våldtäktslagstiftningen.

    Lite taskigt att lägga saker på en lag som faktiskt aldrig tillämpats i de fall som tas upp.

  • ML // februari 18, 2008 vid 11:37 f m | Svara

    ”Det är för mig oförståeligt hur man vill skapa en bild av ett slags utbrett utnyttjande av lagen.” Zaremba syftar väl bara på Lärarhögskolan i Stockholm?

    Fast jag håller med om att han är lite ogenomtänkt vad gäller de där yttrandena i enrum.

  • Marcus Fridholm // februari 18, 2008 vid 12:56 e m | Svara

    ”Blowing sunshine up one’s arse” är ett utmärkt amerikanskt uttryck för det fenomen Zaremba försöker beskriva. I ett läge där lärare och examinatorer inte vågar sätta ner foten, därför att de blir anklagade för än det ena, än det andra, släpper man igenom studenter som inte har där att göra.

    Det är väl glasklart att varken funktionshinder, modersmål, kön eller sexuell läggning behöver hindra någon från att bli en kanonbra lärare — men det betyder därför inte att alla är automatiskt lämpade.

    Alla är för den delen inte automatiskt lämpade även om de är vita heterosexuella män med svenska som modersmål och utan spår av funktionshinder — även det säger sig självt.

    Det är lärarhögskolornas förbannade skyldighet att försöka avråda de som inte har där att göra. De som annars i slutändan drabbas, förutom den olämpliga stackaren själv, är personens framtida elever. Att kunna bli en bra lärare är inte alla givet, att försöka låtsas om något annat är bara kontraproduktivt.

    Oavsett om Zarembas artikel saknar elevernas vinkling eller inte, så äger den giltighet. Det han sätter fingret på är att lärare och skolledning känner sig pressade och inte vågar ta striden.
    Prima facie så är det ett problem, och ett som kan få digra konsekvenser.

    En lag som lägger bevisbördan på den anklagade får så gott som alltid underliga konsekvenser. Det måste finnas andra sätt att säkra elevernas rättigheter än att lämna ett så uppenbart utrymme för kafkaliknande förlopp.

  • Marcus Fridholm // februari 18, 2008 vid 1:00 e m | Svara

    Sen undrar jag, kan man inte uppskatta Zaremba utan att därför applådera Malm, eller acceptera Schottenius dumheter?

  • henrik // februari 18, 2008 vid 2:16 e m | Svara

    Varför är det bara studenter som har rättigheter? Representerar lärare någon slags högerkraft som är farlig? Eller vill ni bara nypa till Zaremba så fort han skriver något?

    Är jag vulgoliberal för att jag ställer de tre frågorna?

  • Mattias // februari 18, 2008 vid 3:41 e m | Svara

    Nils: Det är inte frågan om att ta någon individ på mer allvar än någon annan, men det måste finnas substans i en anklagelse. De anklagelser som nämns i DNs artikel har ju dessutom resulterat i det önskade resultatet för de individer som drivit frågan. Att man befarar att en lärare skräms till att släppa genom studenter som annars inte skulle klarat studierna är väl nog så allvarligt. Just därför är det störande att man med en enkel anstiftan om något märkligt diffust, som ”att känna sig kränkt”, kan åsamka universitetsvärlden en gedigen uppgivenhet när det gäller faktiska kunskaper.

  • Pidda // februari 18, 2008 vid 4:52 e m | Svara

    Mattias påpekande är ju intressant. Vad jag vet är lärarhögskolans lärarkår osedvanligt vänsterlutande. Det är väl därför de har svårt att värja sig från sådana påtryckningar.

    För övrigt så borde allt tjafs om diskriminering avföras, inget jag sett har fått mig att tro att Sverige i någon avgöärande grad diskriminerar någon annan än vita, medelålders bilförare.

  • Osannolikt på Lärarhögskolan i Stockholm | Svensson // februari 18, 2008 vid 5:02 e m | Svara

    [...] 2 Doktor Gormander ger hoppIdiotin om Israels förbrytelserMaciej Zaremba är uppenbart okunnig om diskrimineringAffischer i stanJohan Norberg: Det du skriver är inte intressant för en kultursida function [...]

  • S N // februari 18, 2008 vid 6:19 e m | Svara

    Ja Pidda, då måste det ju vara så..

  • Eklund // februari 18, 2008 vid 7:28 e m | Svara

    Det är tydligt att man bör fortsätta med obehöriga lärare, utan Lärarhögskola, ytterligare en tid. Bäst för eleverna i riktiga skolan.

  • Peter Karlberg : Dagens politiska korrektör: Maciej Zaremba // februari 19, 2008 vid 12:20 f m | Svara

    [...] är den politiskt korrekta (man blir ibland helt förstummad), han är dessutom ”uppenbart okunnig om diskriminering” och i själva verket så vet Roya att berätta att Problemet på de flesta [...]

  • Gubben // februari 19, 2008 vid 10:42 f m | Svara

    Lärare i svenska som inte själva kan prata svenska… en studentkår som försvarar okunskap och olämplighet som lärare… ja då är det nog bäst med obehöriga lärare ett tag till…

  • Göran // februari 19, 2008 vid 9:22 e m | Svara

    Hatet mot vänstern skiner igenom, antidiskriminering kopplas enbart till vänster, men visst är det här samma personer som hävdade att den liberala antirasismen var bättre? Man vänder kappan rätt efter vinden, tack och lov för radikala feminister som ser det subtila och läser mellan raderna.

    Mellanraderna i Zaremba visar nämligen på hyckleri: ja jag tycker att heteronormen är fel men Ikeas skyltar om kärnfamiljen är det inget fel på. Jo, jag förstår HBT-personers kamp men av stilistiska skäl använder jag inte just det begreppet utan trampar på åratal av arbete och forskning och omdöper de istället till kort och gott ”homo”.

    Zaremba skiter i likabehandling. Likabehandling är inget högerprojekt. Högermän är dåliga på att se strukturer och högermän tycker att makten på skolan tillhör lärare, punkt slut.

    Och debatten på den här sidan bland kommentarerna följer samma mönster, jo jag försvarar likabehandling men just den killen med asperger ska inte ha rätt till personlig assistent (Marie, har du hört talas om LSS? Vet du att funktionshindrade har rätt till personlig assistens? Eller är det bara så att du är fascist?)

    Och fan det är fantastiskt att sexistiska och rasistiska lärare skrämts till tystnad. Det är just det lagen är till för, privat får du yttra vilken skit som helst men inte i offentliga sammanhang i maktposition. Och du fårt tycka vad du vill men det är olagligt att diskriminera.

    Tack för fantastiska inlägg och en blogg som vågar vara maktkritiskt och som säger egna saker istället för att agera papegoja åt medelålders vita män. Jag håller med, ni är så politiskt inkorrekt man kan vara! Det ser ju vilken idiot som helst att politiken och makten talar de vita heterosexuella männens språk. Jag är en av dem men jag tänker inte tycka som dom.

    Hej!

  • Atash // februari 19, 2008 vid 10:04 e m | Svara

    Till Bernt: ”Malm är en idealist som ljög om Norberg för att sprida sina åsikter. Varför skulle Zaremba ljuga?”

    eh… kanske för att Zaremba är en liberal med aversion mot anti-diskriminering (då han avvisar existensen av diskriminerande maktstrukturer) som vill sprida sina åsikter. Vi kan väl erkänna att både Malm & Zaremba är ideologiskt drivna journalister, även om våra sympatier skiljer sig. Eller menar du på allvar att Zaremba är objektiviteten personifierad, att hans ord är sanningen med stort S?

    Många av kommenterarna verkar luta åt det hållet. Att Zaremba påstår att man hux-flux kan bli fälld för diskriminering måste innebära att det är så. Ja, till och med det faktum att statistiken pekar åt rakt motsatt håll tas som intäkt för att Zaremba talar ”sanning”! Som journalist är man ju alltid en politiska inkorrekt sanningsägare med objektiviteten stämplad i pannan. Och aldrig den liberala hegemonins vapendragare, med kapitalets, könsmaktens och vithetens reella makt i ryggen…

  • Lisa // februari 20, 2008 vid 11:16 f m | Svara

    Är du ett troll, Göran?
    Det skulle inte förvåna mig om du är en extrem nyliberal från Timbro som skriver här för att provocera fram sexistiska, rasistiska och allmänt fascistiska kommentarer.
    Och tråkigt nog kommer du säkert att lyckas.
    ”Granberg” ska inte jobba på en förskola, punkt slut. Rektorn har ingen skyldighet att hålla reda på elevernas sexuella preferenser, punkt slut.
    En svenskalärare ska kunna svenska bättre än förstaklassare, punkt slut.
    INGEN vänstermänniska som kritiserat Zaremba har sagt emot detta i sak, du är den första, utan det man kritiserar är Zarembas dolda agenda.
    Självklart måste man sätta in artikelserien i sin rätta kontext, i en tid där borgarnas krigsföring mot det de kallar ”flumskolan” är värre än någonsin. Där elever blir av med skollunchen som straff för att de gått förbi en reception, där människor propagerar för betyg från första klass, där sekteristiska friskolor poppar upp som svampar ur jorden, där förskolan kallas förvaring och man försöker locka mammor att ta sina barn ur förskolan för att vara hemma för svältlönen 3000 i månaden.
    Samtidigt som lärare, särskilt på förskola, i låg och mellanstadium har mycket låg lön och status .
    Då passar en sådan här artikelserie, där man pekar ut lärarhögskolan som diktatoriskt styrd av vänstersekterister från 68 lite för bra in i sammanhanget.
    Men att man genomskådar detta innebär INTE att studenterna i den första artikeln hade totalt orimliga krav och självbilder.
    Det GÅR att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

  • Lisa // februari 20, 2008 vid 11:17 f m | Svara

    Innebär inte att de INTE hade totalt orimliga krav och självbilder ska det förstås stå.

  • David // februari 20, 2008 vid 12:43 e m | Svara

    som betraktare av Sverige utifrån blir jag allt mer orolig för de totalitära och orwelska tendenserna i Sverige. Jag kommer nog aldrig att flytta tillbaka. Jag tror de flesta svenskar är blinda för den likriktning och det åsiktsförrtryck som existerar i dagens Sverige. Flytta utomlands ett tag och vakna sedan upp folkens…

    P.s jag är inte nyliberal eller något annat fult…

  • Tobias // februari 20, 2008 vid 7:03 e m | Svara

    Jag håller med honom, och jag är homosexuell.

    Ps. Jag är en hemsk socialliberal och jag äter barn. (Annars får man inte vara med)

  • Templatio // februari 20, 2008 vid 11:48 e m | Svara

    Länge hade jag svårt att förstå Roya och Matildas blogginläggs argumentation. Tills vi har blivit upplysta av Göran // februari 19, 2008 at 9:22 pm om att Zaremba är en högerman och ”högermän är dåliga på att se strukturer och högermän tycker att makten på skolan tillhör lärare”. Däremot är Roya och Matilda ”radikala feminister som ser det subtila och läser mellan raderna”. Då märkte jag snabbt det subtila stycket i R & Ms inlägg som kanske är det centrala i deras resonemang:

    ”När Zaremba GÅNG PÅ GÅNG anväder ordet normala före betygskriterier och pekar ut de elever som inte följer normen för den svenska, hetrosexuella, fullt funktionsdugliga studenten, börjar hans fobi för det normavvikande bli obehaglig.”

    Nyfiken på Zarembas fobier genomsökte jag hans artikel efter ordet ”normala”. Det finns sammanlagt 3 (TRE) följande stycken som innehåller detta ord. Det gick inte att hitta mer i raderna.

    ”Följaktligen har ett tiotal lärare skriftligen fått förklara att de inte är rasister, homofober eller njuter av att trakassera dyslektiker när de följer NORMALA kriterier för betygsättning.”
    ”I en NORMAL värld frågar studierektorn om det finns några sakliga belägg för anklagelsen. Men vi är inte i den NORMALA världen längre.”
    ”Lagen om likabehandling har varit i kraft i fyra år, det kommer nästan inga anmälningar. NORMALA rättsvårdande myndigheter skulle bli lyckliga över en sådan torka. Men våra specialombudsmän (JämO, HomO och så vidare) är inte vanliga myndigheter.”

    Nu kände jag ett visst obehag, men inte på grund av Zarembas påstådda fobier utan på grund av R & Ms och Görans lilla, inbillade värld. En värld fylld av hotfulla ”strukturer”. En värld som alltför mycket påminner om Don Quijotes värld.

    Känslan av obehag växte påtagligt när jag sedan läste att:
    ”Det är ett väldigt svårt utgångsläge för att kräva sin rätt, som inte skulle underlättas om bevisbördan låg på studenten.” /R & M
    ”Problemet på de flesta högskolor är att för få driver de här frågorna.” /R & M
    ”Och fan det är fantastiskt att sexistiska och rasistiska lärare skrämts till tystnad.” /Göran
    R & Ms och Görans värld framstår nu som en värld med en totalitär ideologi där människor skräms att bli beskyllda utan bevis och i praktiken utan rättegång. En värld som alltför mycket påminner om Orwells värld.

    Nej, jag föredrar definitivt en normal (eller vanlig – man skulle kanske säga i nyspråk) värld fylld av förnuft och medkänsla. En värld där man inte skall ”yttra vilken skit som helst” inte bara ”i offentliga sammanhang” (som Göran vill) utan även, eller kanske främst, privat.

    PS. Det spelar ingen roll om Göran är en provokatör. Värre dumheter har man hört förut. Han passar i alla fall väl in i bilden och Roya och Matilda tar inte avstånd från honom.

  • Avea // februari 27, 2008 vid 12:50 e m | Svara

    En gång för länge sen var ”Jak er er nya svenskläraret” en sketch…

    Det var på den tiden man kunde skoja. På den tiden då inte alla blev kränkta. Man hade väl inte tid…

    Då det var en självklarhet att lärare skulle ha större kunskaper än eleverna…

  • Nils Henriksson // februari 27, 2008 vid 1:01 e m | Svara

    Vilka är ”man”, som kunde skoja förr i tiden?

  • Avea // februari 28, 2008 vid 4:39 f m | Svara

    Nils: FOLK. Människor. Personer. Individer.

    Allt har blivit så jävla känsligt idag och alla mina homosexuella vänner håller med. Om du undrade.

    Det gäller helt enkelt att man (folk, människor, personer, individer) får käka lite taggtråd mellan varven. Är det inte allvarligare än att nån kallar mig för fulfitta, flatfitta, dumfitta – du vet jag står ÖVER sånt – och det borde ALLA göra, vilka invektiv det än gäller. Det stavas självkänsla. Du vet – att du inte behöver ta åt dig, för du är bättre och smartare. HUR SVÅRT ÄR DET?

  • Fredrik // mars 1, 2008 vid 11:55 f m | Svara

    Roya, Matilda och Göran: Det är inte lätt att leva när man stöter på motgångar likt studenterna på lärarhögkolan(dom har ju trots allt blivit underkända, fått lägre betyg eller helt enkelt avrådda att fortsätta sina lärarstudier p g a att dom inte kan språket).
    Vad jag inte kan förstå är att ni och alla andra vänsterpack vill leva i ett totalt kravlöst samhälle.
    När ska ni förstå att det är en utopi?

    Varför ska man inte kunna ta kritik?
    Liver kommer inte alltid vara en dans på rosor och alla människor kommer aldrig att få det lika bra. Vänstern måste börja förstå detta.

    När jag läste Maciej Zarembas artilkel tänkte jag först: ”äntligen någon som uppmärksammar detta!”. Sedan tänke jag: ”varför känns det som att den största kritiken kommer att komma från vänsterhåll?” (vilket den naturligvis också gjorde!!)

    jo, först och främst p g a vänstern, i mina ögon, alltid ska vara så äckligt politiskt korrekta och aldrig kunna kritisera människor som tillhör någon sorts minoritet, t . ex homosexuella, invandrare, funktionshindrade etc.
    Jag själv går på socionomprogrammet. där blir man stämplad som fascism om man säger att man röstar på Maud Olofsson(som alla vet så tillhör ju hon den fascistiska alliansregeringen, och alliansregeringen har ju sänkt a-kassan till 75% från 80% vilket betyder att alla ”stackars” arbetslösa plötsligt lever i ett helvete).

    Sen kom jag att tänka på att jag hört att vänstern inte vill ha betyg i skolan. Jag gick in på vänsterpartiets hemsida samt ung vänsters hemsida. På båda ställen står det att man helt ekelt inte vill ha kvar betygen: ”Vi vill avskaffa betygen, eftersom de styr mot ytliga kunskaper som är lätta att mäta och som inte sätts in i något sammanhang”. Detta handlar iofs om grundskolan. Men jag skulle inte förvåna mig om det finns vänstermänniskor som vill ta bort betygen och examinationer på universitet och högslolor också. I alla fall så verkar det ju så.

    Lärarna i Maciej Zarembas artikel blir ju helt enkelt anklagade för att diskriminera och kränka elever eftersom dom inte får ett visst betyg eller bli underkända. Och man ska tydligen inte behöva kunna det svenska språket fär att lära ut det. Ska det vara så kan vi ju helt enkelt ta bort kraven, precis som ni vänstersymatisörer tydligen vill ha det!

    Inte heller har socialdemokraterna någon verklighetsuppfattning när det gäller den svenska skolan. Socialdemokraternas f d skolminister Ibrahim Baylan talar så vackert om ”elevdemokrati”, d v s eleverna ska få vara med och bestämma hur skolan ska se ut, ungefär om dom elever i Zarembas artikel som ansåg sig blivit kränkta eftersom dom var inte fick tillåtelse att ändra läroplanen.

    Försök att se till verkligheten gått folk. När det gäller betygen i den svenska grundskolan tycker jag att det är helt sjukt hur ni kan våga tro på en skola där elever skulle prestera minst lika bra om det inte fanns några krav. Jag kanske låter lite tragisk nu , men jag tror ni har för stort förtroende och för optimstisk syn på alla människor.

    Tänk realistiskt istället för utopiskt och politiskt korrekt. //Fredrik

  • Richard // mars 1, 2008 vid 2:16 e m | Svara

    Fredrik och Lisa har till 100% i allt dem skriver, den dagen vänsterpacket vaknar upp och fattar att deras tankar och åsikter inte hör hemma i denna värld skall skumpan öppnas! Fast kommer ju aldrig hända i detta socialistland där socialismen byggs in i barns ryggmärg från dagis och sen vidare genom hela skolväsendet. Tack Olof Palme så jävla mycket att du började socialisera och vänstervrida Sverige så extremt mycket!

  • Chrusjtjov // mars 1, 2008 vid 7:18 e m | Svara

    Skål för Palme!

  • Tur för Maciej Zaremba att han hade fega lärare « Roya och Matildas blogg // mars 17, 2008 vid 9:10 e m | Svara

    [...] mot en marknadsanpassad högskola och ”identitetspolitik”. Det vill säga precis vad man kunde misstänka redan från början, att de konstiga fallen skulle användas för att recensera hela [...]

  • Maciej Zaremba går på hearing om kränkhet « Roya och Matildas blogg // april 4, 2008 vid 3:34 e m | Svara

    [...] Här, här och här är tidigare inlägg om artikelserien av Zaremba. [...]

  • Royas årskrönika « Roya - Intersektionalen // december 30, 2008 vid 2:00 f m | Svara

    [...] nyord ”Kränkthet” Maciej Zaremba hittar på ett nytt ord för antidiskriminering och ojämlikhet i en på barnnivå skriven debattserie. Bloggvärldens vita [...]

Kommentera