Roya – Intersektionalen

Svenska läkare för Israel

januari 18, 2009 · 18 kommentarer

Massakern i Gaza har delat upp läkarsverige i två läger. Ett läger som skyller konflikten på att Hamas ”använder civila som mänskliga sköldar” och ett mänskligt som skyller de 1300 döda och långt fler skadade (någon som håller räkningen längre?) på den starka parten: militärmakten och mördarna.

De förstas ställningstagande visar vilken brutalitet som drabbar Palestinas folk från alla läger. Det visas nu när en grupp läkare, vars hela existens går ut på att hjälpa människor, använder sig av en ockupationsmakts propaganda för att dra slutsatser som läkare.

De skriver:

”Det israeliska angreppet kommer som ett svar på åtta års daglig beskjutning med tusentals raketer och robotar mot civilbefolkningen i södra Israel. Hamas skjuter dessa raketer och robotar urskiljninglöst på israeliska barndaghem, skolor, diskotek och köpcentra. Hade Hamas bättre kunnat sikta in sina dödande robotar hade man idag haft tusentals dödade och sårade civila israeler.

För att visa att Israel för ett krig mot Hamas och inte mot den palestinska civilbefolkningen har Israel gjort eld upphör i tre timmar under förmiddagen, »en humanitär korridor« för att förse de drabbade palestinierna med mat, medicin och förnödenheter. Hamas fortsatte under dessa timmar att beskjuta södra Israel.”

Det är en lögnaktig, vidrig skrivelse som ingenstans, ingenstans, kritiserar det israeliska angreppet. Dessa läkare förstår väl Israels massakerande, även om de ”beklagar det”. De agerar propagandakanal för den israeliska militären. Men deras uppgift som läkare är inte att förstå massakern utan att ägna all tid åt att kritisera bristen på mediciner, de stängda gränserna beskjutningarna på ambulanser och sjukhus, dödandet av sjukvårdspersonal, den humanitära krisen som pågått länge. Hamas raketbeskjutningar, som i teorin kan döda fler, är enligt läkarna värre än de faktiska dödsoffer som finns på den palestinska sidan. Så talar rasismen. Så talade även de läkare i historien som ställde sig på rasbiologins sida, som ställde sig på nazismens sida. Nu har vi fler att tillägga på den listan.

1 miljon av Gazas 1,5 miljoner invånare är barn under 18 år.

Därför blir jag bestört över att se att en av personerna på listan är en av landets mest kända och respekterade barnläkare: Hugo Lagercrantz.

Övriga som skrivit på är: Peter Borenstein, Annelie Brauner, Gabriella Cohn Cedermark, Catarina R Dolsten, Ita Erdheim, Monica Feder, Tehila Fischer, Björn Fischler, Alexander Gonn, Gunilla Hedlin, Sofia Hollenberg, Mikael Horal, Peter Horal, Georg Klein, Adam Ilicki, Marek Intner, Thomas Karte, Helena Kazarina, Jan Konar, Klas Kärre, Hugo Lagercrantz, Anna Loewenstein, Marie Löfström, Per-Olof Michel, Paul Movschenson, Antal Nemeth, Sam Okret, Roza Peste, Jovan Rajs, David Revesz, Peter Revesz, Regina Rodau, Stanislaw Rodau, Mikael Romanus, Samuel Rotstein, Olga Rumyantseva, Alexandra Sikora, Nils Simonson, Jack Spira, Åke Stein, Dina Stocki, Magdalena Stoltz, Robert Szigeti, Michael Szeps, Jan Tencer, Maria Tendler, Josef Zorski, Jerzy Wasserman, Göran Wennergren, Ada Werkelius, Estera Wernering, Zvi Wirschubsky, Vera Wolff – Stolov, Claes-Göran Östenson.

Ps. Heder åt de starka, modiga läkarna som snabbt svarade på det inhumana ställningstagandet. De verkar vara många fler också och de skriver:

”Vi svenska läkare protesterar mot Israels fega och inhumana militära angrepp som systematiskt lemlästar och dödar palestinier inklusive barn och kvinnor på den avstängda Gazaremsan. Något försvar för ett sådant övervåld kan inte finnas. Genom att försvåra humanitära medicinska insatser gör ockupanten det omöjligt för läkare som arbetar i området att följa den medicinska etiken om att göra gott, bota, lindra och trösta.”

En av dem som skriver på mot Israels agerande kommenterar så här:

”Såsom arbetande i södra Västbanken; Hebron följt det eskalerande och nu helt horribla och oacceptabla angreppet mot människorna i Gaza, så självklart skriver jag under appellen. Men vi bör fjärma oss såsom läkare och LT från svart/vitt tänkande och politisk retorik. Fakta; Humanitära lagar bryts av Israel och allvarlig övervåld utövas mot civilbefolkning. Människor är instängda och har ingenstans att fly. Många humanitära organisationer har här de senaste dagarna försökt få in med. hjälp och personal, både land och sjövägen, men förgäves. Sjukhus och med. personal angrips och dödas utövande sitt arbete. Oförsvarbart och olidligt! Obegränsat lidande. Se gärna hemsidan för Physicians for Human Rights – Israel: www.phr.org.il
Erika Löfstedt,
MO Medical officer, MD,Hebron, Västbanken ”

bloggar: Rawia Morra. , Anna Wester skriver om den så kallade vapenvilan och de döda kroppar som hittas under ruinmassorna. Esbatis senaste inlägg innehåller mycket bra fakta och länktips

Kategorier: Vård och hälsa · antirasism · kolonialism

18 svar so far ↓

  • Uffe // januari 19, 2009 vid 12:19 f m | Svara

    De borde läsa vad The Lancet skriver.
    Ett utdrag:
    ”Many doctors are currently working 24-h shifts. Ambulances are unable to operate because of disrepair and lack of access to replacement parts. Hospital equipment, medicines, and anaesthetics are in short supply, as are beds and medical personnel. Hospitals and clinics have had their electricity supplies cut. They are relying on fragile back-up generators. Many homes no longer have running water. Vaccination programmes,laboratory services, antenatal care, and school health services have all been interrupted.”

    http://press.thelancet.com/gazamaterial.pdf

  • trilsk // januari 19, 2009 vid 10:57 f m | Svara

    sionistläkare! kul att gå till dem som arab?

  • Anton Johansson // januari 19, 2009 vid 2:28 e m | Svara

    Om du tittar på kommentarerna till det pro-israeliska uppropet kan du se att det väckt starka reaktioner hos andra läkare. Det är väldigt många som ifrågasätter hur läkare kan stödja Israels agerande.

  • hampuz // januari 19, 2009 vid 3:57 e m | Svara

    Jag tror att Henrik syftar på den undersökning som visar på att det i Israeliska skolböcker propageras för att araber är ”smutsiga” och ”blodtörstiga”. Eller syftar han på de israeliska barn som signerar missiler innan de skickas iväg för att döda libaneser?

    Eller babblar han bara i ren desperation?

  • Henrik C // januari 19, 2009 vid 7:45 e m | Svara

    ren och skär vänster-propaganda, hampuz. Bara bladder. Ingen substans utan bara försöker svartmåla. Desperation är något som ”de röda” står för.

  • hampuz // januari 19, 2009 vid 9:26 e m | Svara

    Reeeen å skäääär vääänsterpropagaaanda. Ett fantastiskt argument. Men du kan väl givetvis läsa undersökningen av den israeliske professorn själv? Beställ här:

    http://www.amazon.com/Stereotypes-Prejudice-Conflict-Representations-Israeli/dp/0521807972/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1209102314&sr=8-1

    Och sen har vi givetvis den israeliske författaren Adir Cohens undersökning:

    http://www.wrmea.com/backissues/0999/9909019.html

    Och här har du de israeliska barnen som skriver meddelanden på missiler:

    http://www.guardian.co.uk/news/blog/2006/jul/20/missilespostin

    Jag vet att du är desperat, men du *måste* inte göra dig fånig för det.

  • roya // januari 19, 2009 vid 11:21 e m | Svara

    Ja, många läkare protesterade mot den ensidiga bilden som den första listan förmedlar. Det är viktigt att betona.

    Henrik C: du har demoniserat och omänskliggjort palestinierna och Hamas på ett ytterst rasistiskt sätt så jag måste tyvärr ta bort några kommentarer till. Kan du inte försöka debattera på en annan nivå? Jag måste stänga av dig annars.

    Uffe: Tack för länken
    Hampuz: tack för att du bemöter Henrik C med sådan bra nivå, men jag tror inte att det hjälper. Henrik C:s agenda är knappast att komma med kunskap, den verkar snarare vara att driva ned diskussionen på så låg nivå att det kommer bort från ämnet.

  • Martin // januari 20, 2009 vid 1:14 f m | Svara

    ”Hamas raketbeskjutningar, som i teorin kan döda fler, är enligt läkarna värre än de faktiska dödsoffer som finns på den palestinska
    sidan. Så talar rasismen. Så talade även de läkare i historien som ställde sig på rasbiologins sida, som ställde sig på nazismens sida.”

    Alltid ett bra retoriskt grepp att slänga in lite nazistreferenser för guilt by association, men frågan är varför det behövs? Utöver att
    jämförelsen haltar värre än Hugh Laurie så räcker det mer än väl med att peka på den inhumana orimligheten i en krigsföring där vartannat offer är civilt.

    Trilsk:
    Frågan är varför araber borde ta mer illa upp över en humanitär katastrof än vem som helst. Eller menar du att de som skrivit under uppropet (som jag inte håller med om) är closet-case mengeles som inte missar en chans att avsiktligt feldiagnosticera en arab?

  • Henrik C // januari 20, 2009 vid 9:27 f m | Svara

    ”Henrik C: du har demoniserat och omänskliggjort palestinierna och Hamas på ett ytterst rasistiskt sätt så jag måste tyvärr ta bort några kommentarer till. Kan du inte försöka debattera på en annan nivå? Jag måste stänga av dig annars.”

    Jovisst är de lättare att censurera än att argumentera. Hade du haft någon som helst sinne för rätt eller fel, hade du inte lagt upp din artikel om”vita män”. Stänga av? Det går ju inte att argumentera med er, så jag avstår istället att besöka siten. Synd. Jag trodde ni var politiskt intresserade, men det visade sig att ni endast kan argumentera med likatänkande.

  • hillary2 // januari 20, 2009 vid 8:12 e m | Svara

    Roya.

    Kritik av ditt inlägg.

    >Massakern i Gaza har delat upp läkarsverige i två lägerHamas raketbeskjutningar, som i teorin kan döda fler, är enligt läkarna värre än de faktiska dödsoffer som finns på den palestinska sidanDärför blir jag bestört över att se att en av personerna på listan är en av landets mest kända och respekterade barnläkare: Hugo Lagercrantz. <

    Du fick inte dina fördomar bekräftade.

    Angående din användning av ordet rasism.
    Palestinier, judar, sionister eller islamister är inga rasbeteckningar och kommer förhoppningsvis aldrig att bli – även om många så önskar. Den som betecknar olika grupper avmänniskor för raser är inget annat än rasist alternativt smygrasist.

  • hillary2 // januari 20, 2009 vid 8:25 e m | Svara

    Ledsen att mitt förra inlägg blev ihopkört och oläsligt av tekniken. Ta gärna bort det. Nytt försök.

    Roya skrev:

    >Massakern i Gaza har delat upp läkarsverige i två lägerHamas raketbeskjutningar, som i teorin kan döda fler, är enligt läkarna värre än de faktiska dödsoffer som finns på den palestinska sidanDärför blir jag bestört över att se att en av personerna på listan är en av landets mest kända och respekterade barnläkare: Hugo Lagercrantz. <

    Du fick inte dina fördomar bekräftade.

    Angående din användning av ordet rasism så är varken palestinier, judar, sionister eller islamister rasbeteckningar och kommer förhoppningsvis aldrig att bli – även om några så önskar. En rasist är den som öppet betecknar olika grupper av människor för raser.

  • hillary2 // januari 20, 2009 vid 8:28 e m | Svara

    Jag ger upp :-) )

  • Johnny // januari 20, 2009 vid 11:02 e m | Svara

    Hillary2 har du inte lärt dig att vi alla är rasister på denna blogg och jag som man även smygtaliban för att jag inte har ”feminist” på visitkortet?

    Men var det inte du om kallade mig för rasist för att jag tyckte att 3/3 och inte bara 1/3 utav Halal-tjejerna skulle visa sitt intervjuobjekt den respekten man visar varandra i detta landet oavsett, kön, etnisk- eller social-härkomst och sträcka fram handen?

  • Johnny // januari 20, 2009 vid 11:11 e m | Svara

    Varför kunde de inte göra en lista som tog avstånd mot Israels ohumana behandling utav Palestinierna i och med blockaden, Israels val av vapen för att lösa en konflikt de själva varit med och skapat, Hamas för deras utnyttjande utav befolkningen som ett skydd att gömma sig bakom samt deras missilbeskjutning utav Israeliska städer. Men som vanligt ska det bli två listor. Läkare ska vara emot våld, oavsett vem som utför det. De ska inte välja sida.

  • hillary2 // januari 21, 2009 vid 1:17 f m | Svara

    Johnny

    1. Jag skrev den kommentar som kollaberade två ggr med anledning av att Royas text visade att hon bl.a. övertolkat/förvanskat texten i den första länkanvisningen.
    Tråkigt för dig om du saknar egen uppfattning om rasistbegreppet.

    2. > Läkare ska vara emot våld, oavsett vem som utför det. De ska inte välja sida<
    Naturligtvis har du helt rätt och många läkares yttrandefrihet och arbetsmöjligheter behöver inskränkas. Mads Gilbert behöver yrkesförbud i krig. Han arbetar för patienter på den ena och enda sida han av politiska skäl valt och har kritiserat organisationen Läkare utan gränser för att inte göra detsamma. Väljer man sida i sin yrkesutövning erkänner man inte människors lika värde. Du har som alltid helt rätt.

  • Johnny // januari 22, 2009 vid 2:45 e m | Svara

    Hillary2: Nu har jag inte koll på vad Gilbert ska ha sagt men att han kritiserade Israels bombardemang ser jag inget fel i, snarare tvärtom. Jag hoppas och antar att han är lika kritisk när någon av de paramilitära organisationerna skickar in en självmordsbombare på Israeliskt område. Som sagt, våld som drabbar civila och då främst barn ska alltid fördömas.

  • hillary2 // januari 23, 2009 vid 10:20 e m | Svara

    Jag hoppas du begrep att punkt 2 var en sarkasm.

  • Baruch Goldstein // november 8, 2009 vid 12:08 f m | Svara

    Tyvärr finns mycket anti-semitism bland svenska läkare och såna vill iaf inte jag ha med att göra. Jag är så tr-ö-t-t på vårt socialistiskt sjukvårdssystem!

Kommentera